ALGEMENE VOORWAARDEN APEX LEAGUE BV
1. Contractuele relatie.
De contractuele relatie tussen de Dienstverlener en Opdrachtgever wordt geregeld door een Raamovereenkomst, Opdrachtbevestiging(en)/Project Sheet(s) met bijlagen en deze voorwaarden. Deze voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene en/of andere voorwaarden van de Opdrachtgever, zelfs indien deze bepalen dat zij als enige gelden.
2. Autonomie van de Dienstverlener en toegelaten instructies ten aanzien van de Medewerkers.
De Dienstverlener zal de Diensten leveren/het Project uitvoeren in volstrekte autonomie, zonder enige relatie van gezag en/of ondergeschiktheid met de Opdrachtgever. De Medewerkers ontvangen geen enkele bindende richtlijn, bevel of order van de Opdrachtgever, met uitzondering van de welzijnsvoorschriften en de toegelaten instructies zoals omschreven in de instructielijst, als bijlage gevoegd bij de Opdrachtbevestiging. De Dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer de Opdrachtgever instructies geeft buiten de toegelaten instructielijst (en eventuele uitbreiding) zoals opgesomd als bijlage bij de Opdrachtbevestiging. Wanneer de Opdrachtgever toch instructies geeft buiten de “instructies in uitvoering van deze Raamovereenkomst” zoals opgesomd als bijlage bij de Opdrachtbevestiging, zal de Opdrachtgever de volledige verantwoordelijkheid dragen voor de eventuele juridische gevolgen en alle mogelijke directe of indirecte schade die het geven van niet toegelaten instructies met zich kan meebrengen. De Opdrachtgever zal de Dienstverlener op elk vlak vrijwaren bij een overtreding van de bepalingen dit artikel en alle hieruit voortvloeiende schade vergoeden met inbegrip van gerechts- en administratiekosten, boetes, verlies van kans op invordering facturen, schadevergoedingen, gederfde winsten,…
3. Prijsafspraken.
De prijzen vermeld in de Opdrachtbevestiging zijn steeds exclusief BTW. De prijs omvat alleen de uitvoering van de Diensten in het kader van het Project zoals omschreven in de Opdrachtbevestiging. Aanvullende diensten, meerwerken of kosten zijn niet in de prijs inbegrepen. De prijzen vermeld in de Opdrachtbevestiging zijn vast doch zullen na schriftelijke kennisgeving door de Dienstverlener worden herzien indien zich bijzondere omstandigheden voordoen die een stijging van de werkingskosten of patronale lasten met zich meebrengen.
4. Betalingsmodaliteiten.
Betaling van de facturen voor de geleverde prestaties zal door de Opdrachtgever worden uitgevoerd binnen de 30 dagen na factuurdatum. Indien er geen betaling volgt binnen de 30 dagen na factuurdatum wordt automatisch en van rechtswege, zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling, het factuurbedrag verhoogd met een intrestvoet van 15,00 % per jaar (minstens met een nalatigheidsinterest zoals bepaald in Art. 5 van de Wet van 2 augustus 2002, betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties) en een forfaitaire schadevergoeding van 15% op de verschuldigde sommen, met een minimum van 125,00 EUR en een maximum van 5.000,00 EUR. Elke schriftelijk toegekende betalingsmodaliteit komt van rechtswege te vervallen en alle facturen - ook de niet vervallen facturen - worden onmiddellijk opeisbaar vanaf de wanbetaling van één enkele factuur, in geval van RSZ-dagvaardingen, in geval van een inhoudingsplicht FOD Financiën of andere tekenen van dubieuze solvabiliteit van de Opdrachtgever. In dergelijke gevallen worden alle facturen (ook de niet vervallen facturen) van rechtswege opeisbaar. Alle klachten betreffende de facturen moeten de Dienstverlener binnen de 10 kalenderdagen na de factuurdatum per gemotiveerd aangetekend schrijven bereiken. Na deze termijn is de klacht onontvankelijk.
5. Aansprakelijkheidsregeling.
Deze Raamovereenkomst omvat middelenverbintenissen en geen resultaatsverbintenissen. De Dienstverlener neemt voor het leveren van haar prestaties uitsluitend inspanningsverbintenissen op zich. Indien de Opdrachtgever een gebrekkige uitvoering van de Diensten vaststelt, stelt hij de Projectcoördinator van de Dienstverlener hiervan onverwijld in kennis samen met de gemotiveerde redenen van zijn klacht. De Dienstverlener onderneemt de nodige stappen teneinde de correcte uitvoering van de Diensten te bewerkstelligen. Bij vaststelling van schade veroorzaakt door de Dienstverlener of diens Medewerkers, dient dit zo snel als redelijkerwijs mogelijk en uiterlijk binnen de 4 uur na het ontstaan of ontdekken van het schadegeval te worden gemeld aan de Projectcoördinator van de Dienstverlener. Vervolgens dient de schade te worden omschreven en schriftelijk aan de Dienstverlener te worden bezorgd, dit uiterlijk 5 werkdagen na het veroorzaken van de feiten. De omschrijving dient te omvatten: naam van de Medewerker die de schade veroorzaakte, de aard en omvang van de schade en didactisch materiaal. Opmerkingen/klachten waarbij deze procedure niet wordt gevolgd, worden als niet ontvankelijk beschouwd. De gebrekkige uitvoering/schade die door de Dienstverlener wordt aanvaard na het doorlopen van bovenstaande procedure, zal via een creditnota worden geregeld. Alle door de Dienstverlener opgemaakte facturen dienen uiterlijk op de vervaldag te worden voldaan. Schadegevallen/gebrekkige uitvoering van de Diensten kunnen geen aanleiding geven tot eventuele vertraging in betaling van de openstaande facturen. Het is de Opdrachtgever niet toegestaan herstellingen uit te voeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke goedkeuring van de Dienstverlener, tenzij de herstelling uiterst dringend en noodzakelijk was teneinde de schade te beperken en de Opdrachtgever de Dienstverlener hiervan onmiddellijk op de hoogte heeft gesteld. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade en gevolgschade (bv. winstderving, verlies van goodwill, verlies van data etc.). Voor directe schade wordt de eerste schijf van 1.250,00 EUR steeds gedragen door de Opdrachtgever. De schadevergoeding die desgevallend door de Dienstverlener dient betaald te worden, kan nooit meer bedragen dan het bedrag dat door haar verzekering wordt gedekt, zijnde 500.000,00 EUR. De in dit artikel bepaalde beperkingen gelden echter niet in geval van opzet door Dienstverlener, noch voor lichamelijke schade. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor vertragingen of niet-uitvoering van onderhavige overeenkomst in situaties van Overmacht.
6. Niet afwerven van personeel.
De Opdrachtgever zal er zich van onthouden om Medewerkers die voor de Dienstverlener bij de Opdrachtgever de Diensten uitvoeren, rechtstreeks of onrechtstreeks via een derde in dienst te nemen of met deze personen enige vorm van samenwerking aan te gaan en dit gedurende de duurtijd van de Opdrachtbevestiging, alsook gedurende 12 maanden na de beëindiging hiervan, behoudens voorafgaandelijk schriftelijk akkoord tussen de Opdrachtgever en de Dienstverlener. Indien de Opdrachtgever (of een met de Opdrachtgever verbonden vennootschap zoals zustervennootschap, onderneming met dezelfde (feitelijke) bestuurders,…) tijdens de hierboven vermelde overgaat, dan zal zij aan de Dienstverlener, op diens eerste verzoek, een forfaitaire schadevergoeding betalen, berekend als volgt: Brutojaarloon Medewerker bedraagt minder dan 40.000,00 EUR : 20.000,00 EUR; Brutojaarloon Medewerker bedraagt tussen 40.001,00 EUR en 55.000,00 EUR : 25.000,00 EUR Brutojaarloon Medewerker bedraagt tussen 55.001,00 EUR en 65.000,00 EUR : 30.000,00 EUR Brutojaarloon Medewerker bedraagt meer dan 65.001,00 EUR : 36.500,00 EUR Dit alles onverminderd het recht van de Dienstverlener om een hogere vergoeding te vorderen die overeenstemt met de werkelijke geleden schade. Onder de schade wordt onder meer, doch niet limitatief begrepen: kosten voor prospectie, werving en selectie van een Medewerker met dezelfde kwalificaties (vb. kost selectiefee voor de aanwerving van een kandidaat met eenzelfde profiel), opleidingskosten nieuwe Medewerker, kosten inloopperiode, administratiekosten,…
7. Welzijnsvoorschriften.
De Opdrachtgever zal zijn wettelijke verplichtingen nakomen zoals voorzien in de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij het uitvoeren van hun werk, in het bijzonder deze uit hoofdstuk IV betreffende de bijzondere bepalingen betreffende werkzaamheden uitgevoerd door ondernemingen van buitenaf of door uitzendkrachten. Indien de Opdrachtgever deze verplichtingen niet of gebrekkig naleeft, kan de Dienstverlener zelf de nodige maatregelen treffen, op kosten en op risico van de Opdrachtgever.
8. Duurtijd en opzeg.
De Raamovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur. De Opdrachtbevestigingen worden steeds voor bepaalde duur afgesloten. De duur van elk Project wordt vastgelegd in de betreffende Opdrachtbevestiging. Indien het Project wordt afgesloten met een duurtijd van meer dan 3 maanden, kan de Opdrachtbevestiging voortijdig worden beëindigd overeenkomstig de bepalingen voor de beëindiging van de Raamovereenkomst, zoals hierna bepaald. Projecten met een duurtijd minder dan 3 maanden, kunnen normaliter niet voortijdig worden beëindigd, tenzij met schriftelijk akkoord van de Partijen. Elke partij kan te allen tijde deze Raamovereenkomst (en een Opdrachtbevestiging met duurtijd van meer dan 3 maanden) beëindigen bij aangetekend schrijven mits het naleven van een opzeggingstermijn van 30 kalenderdagen. De opzeggingstermijn neemt een aanvang 3 kalenderdagen na de verzending van het aangetekend schrijven. Partijen kunnen steeds in onderling schriftelijk akkoord de Raamovereenkomst of Opdrachtbevestiging beëindigen zonder opzeggingstermijn of schadevergoeding. Elk van de partijen kan de Raamovereenkomst met onmiddellijke ingang en zonder enige vergoeding beëindigen ingeval van een zwaarwichtige tekortkoming in hoofde van de andere partij, wanneer deze tekortkoming niet wordt rechtgezet binnen de 10 werkdagen na aangetekende ingebrekestelling hiervan aan de Partij die in gebreke blijft en waarin op redelijke manier de aard van de tekortkoming beschreven wordt, of wanneer de tekortkoming niet rechtgezet kan worden. Elk van de partijen kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder enige vergoeding beëindigen ingeval de andere Partij wordt toegelaten tot een procedure sluiting of ontbinding, gerechtelijke reorganisatie, faillissement of vereffening, alsook ingeval de andere Partij duidelijke tekenen van insolvabiliteit vertoont (RSZ dagvaardingen, niet tijdig neerleggen jaarrekening, alarmbelprocedure, negatief handelsrapport, beslagberichten,…). Indien de Opdrachtgever de Raamovereenkomst en/of een Opdrachtbevestiging beëindigt om een andere reden dan de bovenvermelde toegestane redenen, zal de Opdrachtgever een schadevergoeding betalen gelijk aan het honoraria dat zou gefactureerd worden bij naleving van de opzeggingstermijn, desgevallend te vermeerderen met bijkomende werkelijke kosten die rechtstreeks toe te schrijven zijn aan die beëindiging. De honoraria die als berekeningsbasis voor deze schadevergoeding worden gebruikt, zijn deze die gemiddeld aan de Dienstverlener verschuldigd waren tijdens de 3 maanden voorafgaand aan de beëindiging.
9. Annulatie van een project.
Indien de Opdrachtgever een bevestigde opdracht alsnog annuleert, zal een forfaitaire vergoeding worden betaald aan de Dienstverlener, volgens volgende berekening: Opdrachtgever annuleert de opdracht meer dan 4 weken voor de opstart: forfaitaire administratievergoeding verschuldigd van 350,00 EUR; Opdrachtgever annuleert de opdracht tussen 2 en 4 weken voor de opstart: vergoeding verschuldigd gelijk aan de helft van de voorziene opdracht, met een minimum van 2.000,00 EUR en een maximum van 25.000,00 EUR; Opdrachtgever annuleert de opdracht tussen 1 en 2 weken voor de opstart: vergoeding verschuldigd gelijk aan 3/4 van de voorziene opdracht, met een minimum van 2.500,00 EUR en een maximum van 25.000,00 EUR; Opdrachtgever annuleert de opdracht minder dan 1 week voor de opstart of tijdens de opstart: vergoeding verschuldigd gelijk aan het volledig bedrag van de voorziene opdracht met een maximum van 25.000,00 EUR. De annulatievergoedingen worden per afzonderlijk factuur aangerekend en bovenvermelde bedragen zijn exclusief btw.
10. Privacy en GDPR.
Partijen zullen de Europese en Belgische regelgeving inzake privacy en bescherming van persoonsgegevens naleven. Voor de uitvoering van het Project, verwerkt de Dienstverlener persoonsgegevens van contactpersonen van de Opdrachtgever met de nodige zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid, overeenkomstig haar privacy beleid (te raadplegen op https://www.apexleague.be.)
11. Onderaannemers.
De Dienstverlener kan onder eigen verantwoordelijkheid een deel van de Diensten aan een derde/onderaannemers toevertrouwen. De Dienstverlener verbindt er zich toe om, wanneer zij bij de uitvoering van (een gedeelte van) de Diensten beroep doet op een of meerdere derden/onderaannemers, dit enkel te doen met een onderaannemingsovereenkomst, waarin verplicht de bepalingen met betrekking tot de uitvoering van onderhavige Raamovereenkomst (in het bijzonder m.b.t. het instructierecht) opgenomen dienen te worden.
12. Forumbeding.
Deze Raamovereenkomst wordt beheerst door het Belgische recht met uitsluiting van elke buitenlandse wetgeving, zelfs indien de Opdrachtgever zijn maatschappelijke zetel buiten België zou hebben of indien de door de Dienstverlener te leveren Diensten in het buitenland zouden plaatsvinden. Alle betwistingen en geschillen in verband met de interpretatie en/of uitvoering van deze Raamovereenkomst, met inbegrip van de geschillen inzake betaling van de door Opdrachtgever verschuldigde sommen, vallen onder exclusieve de bevoegdheid van de Rechtbanken en de Hoven van Beroep van het gerechtelijke arrondissement van de zetel van de Dienstverlener.. periode toch tot aanwerving van of samenwerking met één van deze Medewerkers van de Dienstverlener
voor bedrijven
Laat ons weten naar welk profiel u op zoek bent.